"Kalau Anwar ditakdirkan memimpin,

maka Anwar kena pastikan, jangan ada seorang Rakyat Malaysia,

Melayu, Cina, India, Dayak, Kadazan

yang hadapi dan rasa sakit derita dizalimi seperti kamu rasa."

...saksikan video untuk rakyat Malaysia

31/12/2011

Najib Biarkan Anak Muda & Rakyat Muflis Di Masa Hadapan




Najib tidak akan mempedulikan anak-anak muda di masa akan datang yang
akan tergolong dalam kalangan Rakyat Termiskin di negara ini.  Yang Najib tahu hanya pandai berkata-kata dengan penuh retorik bila berhadapan dengan anak-anak muda.

Najib langsung tidak mahu mencabar ramalan Anwar Ibrahim yang menjangkakan peningkatan bilangan rakyat termiskin, dengan pelancaran ETP (Program Transformasi Ekonomi).  Amaran Anwar bahawa jurang pendapatan yang meluas akan memberi manfaat kepada hanya yang kaya dengan perbelanjaan tinggi dihadapi oleh golongan miskin.

Menjelang 2020, seramai lebih kurang 8 juta rakyat Malaysia sebahagian besarnya anak-anak muda sekarang,  akan memperolehi pendapatan kurang daripada RM1, 500 sebulan dan akan dikategorikan sebagai golongan miskin di bandar.

Dalam tempoh antara tahun 2005 sehingga Mei 2010, seramai 80,000 kes muflis direkodkan.  Ini bermakna 41 orang bankrap setiap hari yang antara sebabnya berpunca daripada kegagalan menyelesaikan pinjaman sewa beli kenderaan, tidak dapat mengawal penggunaan kad kredit hingga banyak hutang tertunggak, selain pinjaman peribadi.

Apa yang lebih membimbangkan ialah daripada jumlah keseluruhan yang diisytiharkan muflis, lebih 13,000 individu berusia antara 25 hingga 34 tahun.  Mengikut laporan itu lagi, kebanyakan pemegang kad kredit adalah kalangan golongan anak muda yang menggunakan kemudahan itu untuk berbelanja barangan.

Hutang PTPTN, Pendapatan Tidak Meningkat


Masalah anak muda terutamanya graduan-graduan universiti di masa akan datang ialah sebenarnya kegagalan majoriti dari para peminjam menjelaskan hutang mereka kepada PTPTN yang mempunyai kaitan langsung dengan iklim dan suasana ekonomi negara di bawah teraju BN yang gagal melonjakkan ekonomi negara hingga pendapatan rakyat tidak meningkat, meskipun mereka ini adalah para graduan universiti.

Kerajaan juga ujarnya, gagal dalam mengawal harga barangan keperluan sehingga kos sara hidup di Malaysia semakin mencanak naik.  Seseorang graduan akan terus memikul hutang apabila mereka terpaksa meminjam untuk memulakan kehidupan yang baru, ditambah lagi dengan hutang PTPTN yang sedia ada.

"Para graduan di Malaysia juga berdepan dengan kurangnya peluang pekerjaan serta persaingan yang sengit, bahkan gaji permulaan yang rendah jika dibandingkan dengan negara lain.  Lebih malang lagi, purata kenaikan gaji dan pendapatan yang dinikmati di Malaysia juga adalah rendah.

Berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) sehingga akhir November 2010, hutang isi rumah rakyat Malaysia sudah mencecah kepada RM577 bilion, yang bersamaan dengan 74% dari Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Adakah Najib mengambil kisah semua ini di dalam Program Transformasi ETP beliau...? atau hanya Retorik beliau menipu orang-orang Melayu di kampong-kampong dan di Felda...?

Yang kaya bertambah kaya... yang miskin terus papa kedana...  Najib tetap hidup di dalam penuh kemewahan....

Tetapi AWAS Najib !!! Anak-anak muda sekarang sudah bijak menilai....


1 comment:

  1. Kerajaan Malaysia pengurusan tidak sempurna, terlalu memberi kuasa kpd bank. bank ialah punca utama menyebabkan seseorang dijatukan bankruptcy. Bank di Malaysia boleh charge anda dengan bunga yg tinggi dan sesuka hati kalau masa anda tidak keupayaan membayar insuran bulanan. Ia tidak adil dan mangsa tidak dapat bantal dengan charge sehingga anda muflis. Malaysia kita tidak ada department yang boleh membantu anda pada masa tersebut.

    Apa kebaikan Malaysia? Ia hanya menyebabkan bankruptcy meningkat saja tahun ke tahun. Ia juga akan menyebabkan lagi perkembangan economic Malaysia masa depan. Tambahan pula bankruptcy laws di Malaysia akan menghukum seseorang muflis sampai boleh memusnahkan hidup seseorang. Kita sangat jelas, ini kebanyakan disebabkan oleh kuasa bank yg keterlaluan.

    Bankruptcy laws di Malaysia memang boleh menyebabkan seseorang muflis melambatkan muflis untuk hidup semula. Di dalam undang-undang bankruptcy Malaysia ada banyak syarat yang menyikat muflis untuk perkembangan semula seseorang muflis, seperti: Tidak boleh berniaga sendiri, tidak boleh terima wang lebih RM500 dari lain orang(Dikehendaki melapor kpd JIM), tidak boleh keluar luar negara berkerja (Pastport disekat), tidak dapat memegang jawatan tinggi di syarikat dan lain-lain. Ini semua memang akan menyekat seseorang muflis menjadi wang untuk perlepasan.

    Harap kerajaan kita sedar dan tidak membunuh masa depan seseorang muflis di Malaysia ini dan tidak membunuh sesama sendiri. Bankruptcy yg meningkat masa sekarang boleh menyelesaikan jika Malaysia

    Bankruptcy Laws untuk menjatuhkan seseorang menjadi bankrupt hutangnya kalau melebihi RM150,000 keatas. Harap juga yg telah dilaporkan bankrupt pada masa sekarang akan dilepaskan secepat mungkin jika hutang tidak melebihi RM150,000. Inilah yang sempurna.

    ReplyDelete

Sahabat Blogger