"Kalau Anwar ditakdirkan memimpin,

maka Anwar kena pastikan, jangan ada seorang Rakyat Malaysia,

Melayu, Cina, India, Dayak, Kadazan

yang hadapi dan rasa sakit derita dizalimi seperti kamu rasa."

...saksikan video untuk rakyat Malaysia

22/12/2011

Mahathir, George Soros Penyebab Krisis Kewangan 1997



George Soros
Pada tahun 1995, Bank Dunia, Dana Kewangan Antarabangsa dan pakar
ekonomi memberi amaran kepada Perdana Menteri Mahathir Mohammad, bahawa jika Malaysia TIDAK mengurus ekonomi dan kewangan dengan betul, ia akan mengalami nasib yang sama seperti Mexico yang menyaksikan matawang Peso menjunam teruk.

Daripada mencari MENGAPA dan BAGAIMANA untuk mencegah keadaan, Mahathir segera mematahkan hujah dan memarahi mereka dengan menuduh mereka cemburu dengan pembangunan dan ekonomi Malaysia.

Pada tahun 1997, apabila Krisis Kewangan melanda, kita semua terkejut.  Mahathir tidak tahu apa yang telah berlaku dan oleh itu beliau tidak tahu apa yang perlu dilakukan.

Mahathir dan Menteri-menteri beliau keliru dengan pelbagai tindakan dan kenyataan yang mereka buat.  Di dalam kecelaruan itu, Mahathir telah membelanjakan berbilion-bilion Ringgit untuk menyokong mata wang Ringgit… tetapi tidak berjaya.

Oleh kerana Daim adalah hanya seorang Peguam dan seorang ahli perniagaan, beliau bukanlan seorang ahli ekonomi yang hebat.   Apabila Setiausaha Perbendaharaan Amerika Syarikat, Robert Rubin datang, nasihat beliau telah diminta.  Robert mencadangkan kepada Daim dan Mahathir untuk mengurangkan kadar faedah.   Profesor Paul Krugman menulis surat terbuka kepada Mahathir yang meminta beliau untuk melaksanakan Kawalan Pertukaran.

Akhir sekali, nilai RM mata wang Malaysia jatuh sebanyak lebih daripada 50% dari RM2.50 ke RM3.80 kepada US Dollar.

Nor Mohd Yaacob dan George Soros
Mahathir juga BUKAN seorang ahli ekonomi.  Oleh itu, Mahathir tidak tahu penyelesaian.  Dia mengambil nasihat dari seorang ‘kononnya’ pakar ekonomi iaitu Nor Mohamed Yaacob.

Tetapi malangnya skandal yang mengatakan Nor Mohamed Yaacop adalah orang yang bertanggungjawab terhadap kerugian RM25 bilion dalam perdagangan mata wang!  Tanya Bankers dan rakan-rakan sekelas beliau di Universiti Malaya.  Rakyat Malaysia telah menjadi miskin lebih daripada SEPARUH kerana Perdana Menteri Mahathir yang bodoh dan degil.

Jadi apa yang begitu besar tentang Mahathir??

Waktu itu semasa di Britain, terdapat Perbahasan di mana Pemenang Hadiah Nobel Milton Friedman, PM British Margaret Thatcher dan sebagainya telah mengambil bahagian dalam membincangkan Ekonomi Britain.  Milton Friedman dan Margaret Thatcher kedua-duanya berkata, "Anda tidak boleh membelanjakan wang anda yang tidak perolehi."

Sebagai contoh mudah, seorang suri rumah biasa mengetahui bahawa beliau akan berjalan dengan bajet yang terhad.  Seorang suri rumah telah diberikan sejumlah wang yang tertentu untuk sebulan oleh suami bagi menguruskan keluarga dan rumah.

Jika dia terlebih berbelanja, dia akan dimarahi oleh suaminya.  Kebanyakan masa, suri rumah akan membelanjakan kurang daripada apa yang telah diberikan supaya dia mempunyai sedikit wang untuk waktu kecemasan!  Seorang suri rumah yang biasa boleh menguruskan ekonomi yang lebih baik daripada Perdana Menteri Mahathir.

Mahathir sebagai Perdana Menteri telah menguruskan akaun semasa defisit selama beberapa tahun dengan rizab yang sedikit.

Mahathir menyalahkan semua orang kecuali dirinya sendiri.

Perbincangan Bodoh Mahathir bersama George Soros


Mahathir telah mencari kambing hitam untuk dipersalahkan… dan dia telah menunjukkan jarinya kepada George Soros.

Apabila Malaysia berada di tengah-tengah Krisis Kewangan 1997-1978, beliau mengetuai delegasi besar ke Argentina. UNTUK APA?  Dia sepatutnya tinggal di rumah untuk BELAJAR MENGENAI KRISIS, sebab-sebab krisis dan cara menanganinya.  Tetapi dia tidak peduli!!  Jika PM Jepun melakukan tindakan tersebut, sudah lama beliau akan dipaksa untuk meletak jawatan.

Mahathir TIDAK menangani pandangan orang lain dengan cara hormat.  Sikapnya, "saya boleh menghabiskan wang dengan apa cara yang saya suka, jika tidak apa yang anda boleh buat?  Saya PM. Saya mempunyai kuasa."

Mahathir mengembara di seluruh dunia dengan lebih kerap daripada Presiden Amerika Syarikat atau mana-mana pemimpin di zamannya, dengan menggunakan wang negara.  Mahathir juga telah pergi ke Antartica dan Vladivostock!!  Dia boleh mewajarkan apa-apa sahaja.

 Selepas bersara, beliau mengakui Krisis Kewangan 1997-1998 adalah sakit kepala yang paling besar selama beliau menjadi PM.

Mahathir adalah orang yang sombong dan degil.

Mahathir membina jambatan separuh bengkok tanpa menandatangani Perjanjian dan mendapat persetujuan Singapura.

Dan sekarang Jambatan separuh, tergantung di udara, akan reput di bawah cahaya matahari.

Mahathir mensia-siakan RM350 juta wang rakyat.  Tetapi dia tidak peduli.
Dia sentiasa berkata dia tidak peduli… Lihat bagaimana degil dan bodoh beliau.

Mahathir adalah Perdana Menteri yang tidak bertanggungjawab.
 Jumlah RM350 juta boleh digunakan untuk membina 7000 rumah untuk orang Melayu yang miskin. Rumah-rumah ini boleh menampung kira-kira 35,000 orang.

Tapi semua ini apa Mahathir nak PEDULI…!!!

Yang di peduli ialah bagaimana nak FITNAH Anwar Ibrahim unuk selamatkan diri dia dan anak-anak dia…

7 comments:

  1. bodo punya admin...cakap tu biarla bermanfaat...nasib baik engko masih hidup kalo x dah lama ko mati...ak kesian tgok blog ko dh lah xde komen...xde traffic ke??

    ReplyDelete
  2. udah2 laa buat fitnah... satu dunia tahu itu idea tun kau kene terima admin

    ReplyDelete
  3. Admin ajak pembaca ikut telunjuk barat...kamu(admin) fikir barat mahu menolong dengan 'ikhlas'?. TIDAK SAMA SEKALI. Mereka bagi nasihat untuk keuntungan mereka dan membenamkan ekonomi kita.

    ReplyDelete
  4. bodoh la admin ni...
    cakap tak guna akai ka?
    buat sakit hati je bace blog ni.. kalau tulis yang baik2 kan bagus..

    ReplyDelete
  5. Kesian. Komen mu nampak gah & bangga. Tp jahil sejarah semata. Sila rujuk pakar utk kisah yg benar. Kisah ini rekaan kanak2 hingusan semata....kesian ko jahil...

    ReplyDelete
  6. Anonymous30/7/14

    Walau ape pown yg admin ckp pasal tun mahathir ekonomi negara masa tu dah kembali pulih...n zaman tu jgak lah akk n abg aku dpt bonus tun mahathir bagi buat sambung pengajian sampai abg n akk aku jdi dokter sekarang nie tu semua jasa siapa kalau tak jasa Tun mahatir...memang betul ape yg Tun ckp dlu."melayu mudah lupa"

    ReplyDelete
  7. http://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBoQFjAAahUKEwiLjs3Dn7DHAhUhx6YKHc7HCrU&url=http%3A%2F%2Fwww.icu.gov.my%2Fpg%2Fdl_direct.php%3Fid%3D1587&ei=u-TRVcvEM6GOmwXOj6uoCw&usg=AFQjCNEHkAPMLpcdC0TuGKN5315l5QdbXw

    ReplyDelete

Sahabat Blogger