"Kalau Anwar ditakdirkan memimpin,

maka Anwar kena pastikan, jangan ada seorang Rakyat Malaysia,

Melayu, Cina, India, Dayak, Kadazan

yang hadapi dan rasa sakit derita dizalimi seperti kamu rasa."

...saksikan video untuk rakyat Malaysia

04/04/2012

Rais Yatim Minta Pemandu Teksi Bersyukur...Boleh Jadi Kaya Macam Dia


Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim telah menyeru pemandu teksi untuk bertindak sebagai “duta kerajaan".

Kepada apa yang telah dilaporkan dalam media, Menteri tersebut menyatakan bahawa pemandu-pemandu teksi telah diberikan bantuan oleh kerajaan, dan oleh itu mereka harus "di atas kesedaran ini, mereka perlu berterima kasih kepada kerajaan, dan kerajaan akan terus menjaga kebajikan mereka ."


Malangnya bukan semua pemandu teksi rakyat Malaysia...

Semua Rakyat tahu dengan baik bahawa terdapat dua hakikat apa yang melibatkan pemandu teksi.

Yang pertama adalah bahawa tidak semua pemandu teksi adalah rakyat Malaysia.  Terdapat peningkatan bilangan warganegara Asing yang kini ‘bermandikan cahaya bulan” sebagai pemandu teksi.   Anda sendiri dengan mudah boleh menyaksikan bahawa mereka ini  seperti orang Indonesia ataupun orang Pakistan dari cara mereka bercakap bahasa dan pandangan mereka.  Benar atau salah?

Kebenaran yang kedua adalah jauh lebih serius.  Walaupun lebih 50 tahun pemandu-pemandu teksi ini memberi undi kepada BN, mereka sehingga ke hari ini masih perlu bekerja keras untuk selama 12-16 jam sehari agar mampu untuk membayar sewa harian bagi kereta mereka dan untuk membawa balik makanan untuk keluarga.  Benar atau salah?

Hakikatnya semua janji yang ditaburkan semasa pilihan raya sebelum ini tidak dinikmati oleh mereka, bahkan hanyalah sama seperti kenikmatan yang dirasai oleh seorang penghantar surat.  Oleh yang demikian kerjaya sebagai memandu teksi bukanlah oleh pilihan mereka tetapi ia adalah dalam keadaan terdesak, ditimpa malapetaka atapun di atas kesusahan semata-mata.  Benar atau salah?

Setiap kali Rakyat dan pemandu teksi menuntut untuk kebaikan dengan nasib mereka,  maka hayunan jentera Bn terus bertindak dan kita akan mendengar satu atau dua wawancara pemandu teksi dalam akhbar yang menyatakan kejayaan mereka yang mampu mendapat pendapatan lebih daripada RM3,000 sebulan.  Tetapi hakikatnya beribu-ribu pemandu teksi yang lain hanya memandang hina kepada berita tersebut dan berkata "ini semua hantu politik BN lah".  Betul atau salah?

Kesusahan

Dalam tempoh selepas merdeka, hampir semua pemandu teksi mempunyai permit teksi sendiri.  Pemandu teksi akan bekerja keras untuk berusaha mendapatkan kenderaan Mercedes pada satu hari.  Terdapat satu suasana kerja yang baik, masa untuk makan dan rehat yang cukup semasa petang yang panas terik.  Benar atau salah?

Malangnya pada hari ini, kita boleh lihat pemandu teksi yang miskin dan terbiar perlu menahan segala keperitan dan kesusahan.  Termasuklah pemandu Limousin di KLIA yang tidak terkecuali terkena pukulan.  Kita boleh perhatikan gaya hidup mereka.  Hendak pergi ke tandas pun adalah satu cabaran harian.  Apa yang kita jangkakan apabila kita terpaksa memandu dalam kesesakan lalu lintas di bandar?  Untuk mengisi gas yang murah pun terpaksa meregangkan waktu selama satu jam kerana terpaksa berbaris panjang akibat  terdapat stesen minyak yang terhad di bandar.  Benar atau salah?

Apabila seorang pemandu teksi pergi bercuti, ini bermakna pendapatan sifar.  Tetapi sewa harian perlu dibayar.  Dan apabila mereka kembali semula di jalanraya, ia amat mengerikan dan sangat meletihkan untuk 16 jam sehingga seminggu berkesudahan.  Jika mereka jatuh sakit dan terpaksa tinggal di rumah, atau dimasukkan ke hospital apa yang berlaku?  Keseluruhan keluarga melalui pengalaman mimpi ngeri untuk membuat bayaran sewa, apatah lagi dengan perbelanjaan keluarga dan bil-bil hospital.  Benar atau salah?

Boleh pemandu teksi mendapatkan pinjaman di sisi kelayakan undang-undang untuk menampung keperluan dalam masa yang sukar?  Atau mudahkah mereka  layak untuk membeli rumah?  Apakah jawapan BN?  Ia tidak menghairankan mengapa seorang pemandu teksi - seorang bapa tunggal, meninggalkan nota membunuh diri kerana sedih dan kecewa kerana terpaksa menanggung keatas seorang anak anak dan ibu tuanya dengan hanya RM300 sebagai kekayaan untuk mereka.  Adakah UmnoBN masih ingat dengan membaca berita ini di akhbar anda?  Bahawa beliau mati akibat tekanan jiwa miskin yang telah meminjam daripada ah long dan akhirnya kehilangan teksi - satu lagi raksasa bahawa BN tidak boleh hapuskan sindiket haram ini.  Benar atau salah?

Kroni lagi

Malang lagi, UmnoBn telah mengeluarkan banyak permit teksi yang dipegang oleh beberapa kroni atau syarikat yang dimiliki dan diuruskan oleh individu-individu istimewa.  Benar atau salah?

Kenapa BN tidak boleh mewujudkan satu 'koperasi' atau Yayasan dan membiarkan pemandu teksi sebagai pemegang saham dan pemilik permit?  Terdapat begitu banyak pengurus yang berpengalaman dan graduan dalam pengangkutan yang boleh digunakan untuk membantu pihak pengurusan syarikat. Mengapa beberapa menteri, keluarga atau ahli atau beberapa hartawan di bandar ini mesti menjadi towkey yang memperoleh keuntungan dari pelbagai kesengsaraan dan pengorbanan pemandu teksi yang merendah diri?  Benar atau salah?

Dan oleh kerana keengganan UmnoBn yang tamak, mementingkan diri sendiri untuk membantu mengubah perniagaan teksi, memandu teksi tidak lebih sebagai satu kerjaya.  Ia adalah lembu tunai bagi pemegang permit sahaja.  Ini juga menjelaskan mengapa ramai pemandu teksi berhenti lebih awal daripada masa mereka memandu teksi.  Mereka kecewa.  Dan ada pemandu yang menyewa teksi dan disewakan kepada bukan rakyat Malaysia hanya untuk meneruskan kereta itu bekerja 24jam seminggu dengan harapan dapat tambahan pendapatan untuk anak-anak meneruskan pengajian di kolej-kolej.  Benar atau salah?

Mengapa tidak mereka melawan balik

Dan kini PRU13 sudah hampir.  Pemimpin-pemimpin UmnoBn bersembang kopi di kedai lagi dengan pemandu teksi.  Tiga dekad yang lalu, rejim UmnoBn meniup sangkakala mengatakan semua jalan besar, bangunan besar, dan bilionair besar tetapi tidak banyak ia telah cipta.  Malangnya Rakyat pemandu teksi yang miskin masih 'sewa-pajak' dan skim 'sewa-beli',  setiap hari bekerja bertungkus lumus siang dan malam, hanya untuk meletakkan makanan di atas meja dan membayar sewa teksi.  Benar atau salah?

Jadi, apa yang ada di sana untuk bersyukur?

Jadi yang menasihati Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan bahawa "pemandu teksi telah diberi bantuan oleh kerajaan";  Oleh itu, pemandu teksi harus "berterima kasih untuk kesedaran kerajaan"; dan bahawa kerajaan "berterusan menjaga kebajikan mereka" ???

Siapa yang boleh membantu pemandu teksi yang miskin?  Apa yang boleh dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat?   Marilah kita mendengar kebenaran untuk sekali…  bolehkah kita ?


No comments:

Post a Comment

Sahabat Blogger