"Kalau Anwar ditakdirkan memimpin,

maka Anwar kena pastikan, jangan ada seorang Rakyat Malaysia,

Melayu, Cina, India, Dayak, Kadazan

yang hadapi dan rasa sakit derita dizalimi seperti kamu rasa."

...saksikan video untuk rakyat Malaysia

11/04/2012

Jauhkan Diri Segera dari Pantai - Gempa Bumi 8.7 Skala Richter di Perairan Aceh


Penduduk Pantai Barat di Semenenjung Malaysia terasa gegaran gempa bumi yang berlaku di perairan Aceh, Indonesia.

TOLONG MAKLUMKAN yg berkelah di persisiran pantai Semenanjung Barat, suruh segera tinggalkan pantai!  Hari ini hari cuti, ramai yang berkelah!  Cepat sebarkan.  Amaran Tsunami!

Amaran tsunami dikeluarkan.  Menurut laporan Pacific Tsunami Warning Center, gempa sekuat 8.7 Skala Richter, dan laporan US Geological Survey (USGS) gempa sekuat 8.6 Skala Richter, berhampiran Indonesia adalah yang terkuat sejak gempa bumi maut 2004.  


Di Banda Aceh, siren dibunyikan dari masjid dan penduduk melarikan diri dari rumah mereka, yang menunggu di luar atau dalam beberapa keadaan menuju ke kawasan yang lebih tinggi di dalam kereta atau atas motosikal.
Saksi berkata, kira-kira 100 orang berkumpul di atas jambatan di bandar untuk melihat jika gempa bumi itu mencetuskan apa-apa perubahan ketara dalam kemuncaknya.

"Ia adalah sangat kuat," kata Darmili, kepala daerah di Seumele. "Tetapi setakat ini kita tidak mendengar apa-apa mengenai kecederaan atau kerosakan sebenar."

Bibliographies Awal, agensi geologi Indonesia, berkata amaran tsunami telah dikeluarkan. Tetapi lebih daripada satu jam selepas gempa bumi itu, tidak ada tanda-tanda gelombang seismically dicetuskan.




Suatu gergasi 9.1 magnitud gempa bumi di luar negara pada 26 Disember, 2004, mencetuskan tsunami di Lautan India yang mengorbankan 230,000 orang, hampir tiga suku daripada mereka di Aceh.


No comments:

Post a Comment

Sahabat Blogger