"Kalau Anwar ditakdirkan memimpin,

maka Anwar kena pastikan, jangan ada seorang Rakyat Malaysia,

Melayu, Cina, India, Dayak, Kadazan

yang hadapi dan rasa sakit derita dizalimi seperti kamu rasa."

...saksikan video untuk rakyat Malaysia

30/10/2011

Pakatan akan memberi ganjaran 'Pelajar Cemerlang Melayu', janji Anwar di London

Dato’ Seri Anwar Ibrahim  berjanji  kepada pelajar-pelajar Malaysia di London
semalam bahawa  "Pelajar cemerlang Melayu" akan diberi ganjaran jika Pakatan Rakyat mengambil alih Putrajaya, kerana  perlu diberi sokongan yang diperlukan. 


"Tetapi bukan kepada Melayu yang kaya, bukan berbilion-bilion saham yang diperuntukkan kepada 

kroni dan ahli keluarga kelompok pemerintah, bukan berbilion-bilion kontrak yang dianugerahkan," katanya.


Beliau menegaskan bahawa Malaysia adalah sebuah negara yang berkedudukan ekonomi yang kukuh di Asia pada tahun 1970-awal 1980-an, kini ketinggalan di belakang Singapura, Taiwan dan Korea Selatan.


"Sekarang, kita adalah lebih baik daripada Myanmar," Anwar berkata, menuduh Putrajaya mengamalkan kronisme dan nepotisme.


Anwar Ibrahim telah menunjukkkan ke arah Laporan Ketua Audit Negara 2010 yang dilancarkan Isnin lepas yang mendapati terdapat banyak kementerian dan agensi-agensi kerajaan tidak efisien terhadap belanjawan mereka.


Mengkhususkan audit persekutuan pada Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, projek  'Produk ternak menternak’, Anwar bertanya: "Siapa yang mendapatnya? Peruntukan utama yang pertama ... tidak kepada petani miskin atau penanam padi, tetapi kepada anak menteri kanan ".


"Berapa? RM250 juta, "katanya, sambil menambah bahawa jumlah itu adalah sebahagian daripada apa yang dipanggil "Kumpulan Wang Transformasi Pertanian Luar Bandar ".


Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) yang ditubuhkan pada tahun 2008 di Gemas, Negeri Sembilan projek untuk mewujudkan Malaysia "Beef Valley" telah dikaitkan dengan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.


Anwar juga menceritakan pembelian kontroversi oleh kerajaan, dua buah kapal selam Perancis beberapa tahun yang lalu. Beliau berkata orang yang mengatur perjanjian itu telah diberikan setengah juta ringgit sebagai "komisen".


"Jika seorang sarjan mengambil RM50, itu 'rasuah'.  Oleh itu, ia adalah istilah yang berbeza. 'komisyen' adalah halal.  ‘Corruption’ adalah haram, " katanya dan menambah: " Anda beri subsidi kepada yang kaya, tetapi anda tidak memanggil 'subsidi', anda panggil 'insentif' ".


Tetapi blok ekonomi yang terbesar di Malaysia, Anwar mencadangkan, adalah disebabkan oleh "kepura-puraan" golongan elit pemerintah.


"Anda boleh mempunyai satu keluarga memiliki perniagaan bernilai RM2.9 bilion syarikat San Miguel minuman beralkohol daripada Filipina. Seorang pemimpin Islam yang hebat, kami amat liberal, "katanya sinis.


Kata-kata itu muncul terhadap Datuk Mirzan Mahathir, anak sulung bekas bos yang bertukar menjadi musuh, Tun Dr Mahathir Mohamad, perdana menteri  yang keempat dan yang paling lama berkhidmat di Malaysia.


"Tetapi jika anda dapati seorang perempuan melayu di Pahang mengambil bir, bukan sahaja dia disabitkan tetapi dia hampir dirotan," kata Anwar.


Bekas model dan ibu kepada dua Kartika Sari Dewi Shukarno mencetuskan kegemparan global selepas ditangkap polis dan Jabatan agama Pahang untuk minuman beralkohol semasa bercuti di tempat peranginan pantai yang popular pada tahun 2007.


Beliau terselamat dari dirotan selepas Sultan Pahang telah campur tangan tahun lepas dan dihukum untuk melaksanakan perkhidmatan dua minggu kerja-kerja kemasyarakatan di rumah kanak-kanak sebagai alternatif.


Anwar menyerang usaha-usaha Najib untuk mempersembahkan imej baru sebagai "hubungan rumit rangkaian awam" yang diupah oleh Putrajaya untuk menggambarkan Perdana Menteri Keenam dan isterinya "sebagai reformis besar - liberal, umat Islam sederhana".


Dalam satu tawaran untuk menjenamakan semula imej dan menggilap peribadi beliau dan kelayakan global kerajaan, Najib telah didedahkan membelanjakan berjuta-juta dana awam mengambil beberapa berprofil tinggi firma-firma asing, termasuk APCO Worldwide dan FBC Media, sebuah syarikat perunding antarabangsa yang dimiliki oleh wartawan Amerika Syarikat yang terkenal Alan Friedman dan pasukan Perhubungan Awam  yang pernah dikreditkan untuk menggilap imej awam bekas Perdana Menteri Britain, Tony Blair.

No comments:

Post a Comment

Sahabat Blogger