"Kalau Anwar ditakdirkan memimpin,

maka Anwar kena pastikan, jangan ada seorang Rakyat Malaysia,

Melayu, Cina, India, Dayak, Kadazan

yang hadapi dan rasa sakit derita dizalimi seperti kamu rasa."

...saksikan video untuk rakyat Malaysia

03/11/2011

Amaran Akhir: Malaysia mungkin menjadi muflis lebih awal daripada 2019

Loceng penggera hendaklah dibunyikan sekarang, namun pemimpin-pemimpin
negara seolah-olah berkeras memelihara perkara-perkara yang kering, cerah dan baik. Laporan Ketua Audit Negara bagi tahun 2010 telah menunjukkan sejauh mana kelemahan Malaysia telah pergi.

Ia mesti diperhatikan bahawa apabila Malaysia selepas lebih 50 tahun pemerintahan oleh Barisan Nasional (BN), keadaan tidak diperbaiki.  Malah, ia telah pergi kepada anjing-anjing pengkhianat negara oleh satu bentuk kerajaan yang menggalakkan ketirisan dan rasuah yang berleluasa.

Laporan Ketua Audit Negara jelas menunjukkan bahawa bilangan besar kesilapan yang dikesan masih bermakna kerajaan mempunyai cara yang lama untuk pergi menjadi sebuah pentadbiran yang bertaraf dunia.

Sebagai perbandingan, Taiwan mempunyai penduduk seramai 24 juta dan perkhidmatan awam hanya 400,000.  Namun, Taiwan telah terus muncul sebagai pemain utama di pentas ekonomi global.  Jelas sekali, sebuah kerajaan yang bersih dan cekap membolehkan negara yang semakin berkembang, tanpa mengira saiznya.

Bukan sahaja mengesahkan bahawa ekonomi Malaysia dan sistem yang penuh dengan rasuah, ketidakcekapan meluas, negara telah hampir ke akhir garisan bankrap.  Menteri di Jabatan Perdana Menteri ,Idris Jala, yang mengejutkan negara tahun lalu dengan amaran muflis menjelang 2019 jika kerajaan terus dengan corak perbelanjaan semasa, mengulangi pandangan beliau pada hari Selasa lalu. (rujuk artikel)

Marilah kita meneliti kenyataan Idris.  Tepat sekali, apa yang akan berlaku dan bagaimana ia akan berlaku?  Jawapannya, Malaysia akan bankrap dan ia mungkin datang lebih awal daripada 2019. Tanda-tanda besar keadaan seperti itu adalah apabila negara ini bermula lewat dalam pembayaran balik hutang atau servis kepentingan.

Ini berlaku kerana terdapat tidak cukup aliran tunai. Hasil daripada cukai pendapatan dan korporat ditambah pulangan daripada pelaburan dalam semua sektor-sektor produktif adalah tidak mencukupi untuk menampung aliran keluar.  Mengapa?  Kerana kerajaan BN yang lalu membuat pinjaman bagi projek-projek dan usaha yang terlalu mahal, tidak produktif atau yang merugikan!

Ini tidak baik bagi rakyat Malaysia yang kini berdepan dengan cukai tambahan seperti GST (rujuk artikel), semata-mata untuk meningkatkan pendapatan kerajaan untuk menampung perbelanjaan operasi seperti subsidi. Namun, walaupun kerajaan bergelut dengan idea mengurangkan subsidi dan pelaksanaan GST, ia juga perlu membersihkan perbuatan sendiri.

Keputusan berdasarkan motif politik, bukan keputusan yang munasabah
 Yang terbaru, anak perempuan dan isteri Perdana Menteri, Najib Razak yang berfoya-foya berbelanja di Australia pasti tidak membantu beliau yang meminta rakyat Malaysia untuk mengetatkan tali pinggang mereka dan hidup dengan sederhana.

Kemudian terdapat penipuan RM3 makan. Najib mungkin telah dibayar RM3 untuk makan apabila dia datang singgah di restoran 1Malaysia, tetapi pelanggan lain terpaksa membayar di negara ini sebanyak RM4-6 untuk makanan yang sama kepada Perdana Menteri.

Bukan tipu muslihat itu sahaja,  dalam pengurusan projek, terdapat juga dakwaan penyalahgunaan kuasa dalam pinjaman kerajaan persekutuan sebanyak RM250 juta lembu kepada syarikat penganugerahan projek daging lembu.  Dan teka siapa?  Syarikat yang dimiliki oleh suami menteri Kabinet, Shahrizat Jalil!

Ia benar-benar semudah itu menipu.  Kali ini, jika pilih calon yang salah, BN akan kehilangan.  Pilih usahawan yang salah, Malaysia akan kehilangan.  Ini adalah keadaan negara seperti yang ada sekarang, dan kebenaran diberitahu, semua tanda-tanda amaran akhir yang jelas untuk melihat Malaysia benar-benar boleh muflis lebih awal daripada 2019.

No comments:

Post a Comment

Sahabat Blogger