"Kalau Anwar ditakdirkan memimpin,

maka Anwar kena pastikan, jangan ada seorang Rakyat Malaysia,

Melayu, Cina, India, Dayak, Kadazan

yang hadapi dan rasa sakit derita dizalimi seperti kamu rasa."

...saksikan video untuk rakyat Malaysia

28/01/2012

Bn Menggelupur Kepanasan di Sabah Sarawak


Perlu diingat bahawa Pakatan Rakyat menjanjikan tuntutan royalti minyak sebanyak 20 peratus untuk Sabah dan Sarawak, yang mana ini sesuatu yang tidak mustahil dilakukan!  Jika Acheh boleh mendapatkan 70 peratus royalti minyak daripada kerajaan pusat Indonesia, tidak ada sebab mengapa ini tidak boleh dilakukan bagi Sabah dan Sarawak.


Janji-janji yang dibuat oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat begitu menarik dan munasabah, dan sokongan kepada Pakatan Rakyat telah didapati dari rakyat kini begitu kuat, dan ini mengakibatkan pemimpin-pemimpin BN benar-benar bimbang.

Lawatan baru-baru ini oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim minggu ini adalah lebih menyusahkan mereka kerana Anwar telah membuat janji-janji baru yang menyebabkan rakyat berfikir lagi lebih positif tentang masa depan mereka.

Jadi, apa yang pemimpin BN lakukan untuk bertindak balas?  Mereka hanya pergi melalui strategi lapuk yang sama, dengan memainkan rekod gulung semula mereka dan memainkan lagu-lagu lama untuk cuba membunuh janji-janji Pakatan Rakyat.  Ketua Menteri mereka berkata, "Ia adalah biasa bagi parti-parti pembangkang untuk membuat berbagai-bagai janji kerana mereka tahu bahawa mereka bukan parti pemerintah dan semua janji-janji mereka kekal janji-janji palsu.  Saya percaya rakyat Sabah, mengetahui dan memahami bahawa janji-janji yang dibuat oleh pembangkang adalah janji-janji yang tidak akan dipenuhi”.

Mari kita perhatikan gelagat si tua ini, dengan hujah bodoh yang banyak diulangtayang.  Pertama, ia percaya Pakatan Rakyat tidak akan mendapat kuasa.  Tetapi di Sabah yang pernah kita lihat telah berlaku apabila Berjaya menumbangkan USNO, dan apabila PBS menggulingkan Berjaya.  Ia boleh berlaku lagi. Tsunami tahun 2008 telah menunjukkan bahawa tsunami yang lebih besar sedang berada di tengah jalan.

Apa yang Pakatan Rakyat nyatakan bahawa "APABILA"…bukan "jika"… kami mengambil alih kerajaan, kita akan memberikan Rakyat…  ini dan ini dan ini.  Kami akan menguruskan sumber-sumber kita dengan lebih baik dan lebih cekap.  Kemudian, kerajaan hari ini tidak akan dapat memberi apa-apa.  Maka apabila Ketua Menteri berkata bahawa "Saya percaya rakyat di Sabah tahu bahawa tidak seperti pembangkang, Barisan Nasional membuat dan menyimpan janji-janji mereka", katanya yang sengaja membuat  lupa bahawa BN boleh jatuh. 

Dan juga, beliau mengabaikan hakikat bahawa walaupun semasa Bn berkuasa hari ini, BN tidak dan tidak dapat menunaikan janji yang dibuatnya.  Ia hanya banyak karut apabila seorang pemimpin BN terus berkata, bahawa "BN menunaikan janji yang dibuatnya, BN terus dengan janji-janji”. 

Amat mengejutkan, apabila Rakyat sendiri telah mengalaminya dan boleh pergi melalui satu senarai yang sangat panjang penipuan janji BN, misalnya untuk melaksanakan Sabah Baru pada tahun 1994, untuk membasmi kemiskinan di Sabah menjelang tahun 2010, memberikan kesaksamaan, untuk membasmi rasuah, untuk memberi kemerdekaan kepada badan kehakiman, untuk memberi kebebasan beragama, untuk menarik balik semua sekatan ke atas ibadat dan amalan Kristian, untuk membina Jambatan Sungai Damit di Tuaran (janji yang dibuat dalam dua pilihan raya sudah), untuk membersihkan Sabah daripada pendatang tanpa izin, untuk melindungi hak-hak tanah asli, dan lain-lain.

Apa yang kita tidak faham, mengapa BN tidak membuat janji-janji yang sama kepada rakyat, jika mereka benar-benar mahu membantu rakyat dan membantu meningkatkan ekonomi negara?  Mengapa tidak BN Sabah, atau Ketua menteri berkata, "Kami akan memberikan Sabah lebih daripada itu, kami akan memberikan 25 peratus royalti minyak jika undi orang-orang kita kembali berkuasa pada PRU13." Lagipun, ini tidak harus menjadi masalah, kerana Ketua menteri berkata BN boleh memenuhi setiap janji yang mereka buat!

Tetapi Rakyat rasa, mereka tidak membuat apa-apa janji pun, kerana mereka tidak mempunyai niat untuk memberi, bukan sahaja sekarang, malah tidak pernah… tidak walaupun untuk tempoh 100 tahun yang akan datang!  BN di Sabah hanya kaki dan tangan BN pusat supaya ia tidak dapat menjanjikan apa-apa jua yang ia tidak boleh sampaikan.

Kuasa baru menyambut ketibaan masa depan

Ini adalah satu perkara BN Sabah selamanya sebagai janji, kerana mereka tunduk kepada Kerajaan Persekutuan.  Kerajaan Persekutuan adalah penghisap darah Sabah, dan BN Sabah adalah ejennya.  Kita boleh melihat bahawa, kita berada di pihak pembangkang tidak melihat diri kita sebagai "pembangkang".  Kita bukanlah sebenarnya "Pakatan Pembangkang" seperti gelaran yang BN suka memanggil kita, tetapi kita adalah ejen baru untuk PERUBAHAN, kita adalah satu kuasa baru menyambut ketibaan masa depan untuk mengubah landskap ekonomi yang semakin teruk yang berdaya maju, bersih, adil dan berorientasikan pertumbuhan ke arah masyarakat yang berpendapatan tinggi.

Kita adalah harapan rakyat, pembawa bendera kebangkitan permulaan bagi negeri itu.  Kita adalah masa depan dan kita akan menyampaikan janji-janji "kosong" Bn,  kerana rakyat mahukan janji-janji mereka dipenuhi, bukan untuk kita sendiri, tetapi untuk mereka dan anak-anak mereka.


No comments:

Post a Comment

Sahabat Blogger