"Kalau Anwar ditakdirkan memimpin,

maka Anwar kena pastikan, jangan ada seorang Rakyat Malaysia,

Melayu, Cina, India, Dayak, Kadazan

yang hadapi dan rasa sakit derita dizalimi seperti kamu rasa."

...saksikan video untuk rakyat Malaysia

06/06/2012

Sekatan PBB : Najib Ditekan Untuk "Wang Tebusan" Taib Mahmud


Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB )telah mendengar tuntutan-tuntutan dari 21 buah NGO dari sembilan negara untuk bertindan terhadap Malaysia kerana gagal untuk mengambil tindakan terhadap Ketua Menteri Sarawak Taib Mahmud.

Tekanan antarabangsa terhadap Perdana Menteri, Najib Tun Razak untuk mengheret Ketua Menteri Sarawak Taib Mahmud telah menuju satu langkah baru apabila NGO-NGO dari sembilan buah negara bertemu dengan pegawai-pegawai PBB dalam satu "mesyuarat tertutup untuk membincangkan langkah-langkah yang boleh mengenakan tindakan terhadap kerajaan Malaysia.

NGO juga mengemukakan satu surat aduan kepada Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon, yang menuduhan kerajaan Malaysia sengaja dan aktif melindungi Taib Mahmud dan ahli keluarga beliau daripada pendakwaan jenayah yang mereka gambarkan sebagai "ketua pelaku” dalam pembalakan besar-besaran di Sarawak".


21 NGO dari Malaysia, Switzerland, Austria, Belgium, Jerman, Norway, United Kingdom, Nepal dan Australia yang mendakwa bahawa Malaysia merupakan anggota yang telah membuat perjanjian kepada UNCAC (Konvensyen Menentang Rasuah PBB) dan UNTOC (UN Convention against Transnational Organised Crime), telah secara sistematik melanggar obligasinya di bawah perjanjian antarabangsa anti-wang haram.

Selepas pendedahan BMF bahawa Taib dan keluarganya didakwa memiliki atau memegang kepentingan perniagaan di lebih 400 buah syarikat di 25 buah negara dan pusat kewangan luar pesisir.  Pengumpulan kekayaan "tidak dapat dijelaskan" telah dikaitkan dengan jawatan sebagai Ketua Menteri Sarawak Taib sejak tahun 1981.(baca sarawakreport.org). Taib juga pada masa yang sama telah memegang jawatan Menteri Kewangan Negeri dan Menteri Sumber Asli Negeri, memberikan kuasa yang amat memberangsangkan.

SPRM masih membisu

Tiada tindakan daripada pihak berkuasa Malaysia, bahawa pada Disember lalu, sebuah gabungan NGO yang sama telah menyediakan bukti terperinci jenayah Taib kepada pihak berkuasa Malaysia dan menggesa mereka untuk menangkap dan mendakwa Taib dan ahli keluarganya.

"Tetapi Peguam Negara, Ketua Polis dan SPRM gagal untuk memberikan jawapan atau mengulas mengenai rintihan NGO itu.  "Ia juga mencatatkan bahawa SPRM nampaknya tidak berdikari".

Ia tidak mempunyai kawalan yang sebenar, tetapi nampaknya digunakan sebagai alat untuk menjaga gabungan Barisan Nasional dalam kuasa, yang mana Taib adalah seorang penyokong utama.



No comments:

Post a Comment

Sahabat Blogger