"Kalau Anwar ditakdirkan memimpin,

maka Anwar kena pastikan, jangan ada seorang Rakyat Malaysia,

Melayu, Cina, India, Dayak, Kadazan

yang hadapi dan rasa sakit derita dizalimi seperti kamu rasa."

...saksikan video untuk rakyat Malaysia

10/06/2012

"Kejutan" Berlaku Hari Ini ?


Lawatan Anwar Ibrahim ke Sabah hari ini dan pengumuman baru-baru ini bahawa satu "kejutan" yang akan mengalihkan landskap politik di negara ini telah mencetuskan spekulasi bahawa barisan pemimpin Barisan Nasional di Sabah yang akan menyertai Pakatan Rakyat termasuk sekurang-kurangnya satu Ahli Parlimen, seorang Senator dan 3 orang veteran politik BN.

 Mendahului senarai ialah Ahli Parlimen Tuaran merangkap Timbalan Presiden UPKO (United Pasokmomogun Kadazandusun Murut Organisation), Datuk Seri Wilfred Mojilip Bumburing yang khabar angin telah mendakwa hampir pasti akan beralih kepada Pakatan Rakyat petang ini.

Seorang pemimpin PKR tempatan memaklumkan, "Bumburing akan membuat pelancaran festival Kaamatan dan Anwar akan tiba pada jam 3.30 petang di Kota Belud dari Kota Kinabalu".

Jika semuanya berjalan mengikut perancangan, pemimpin BN yang akan keluar parti menyertai Pakatan Rakyat mungkin akan diumumkan pada malam ini semasa program Pakatan Rakyat di Dewan Konvensyen Star City, Kota Kinabalu.

"Tetapi ia tidak akan melibatkan keluar parti secara beramai-ramai kerana kita tidak mahu mengganggu apa-apa jua perkara besar sekarang" pemimpin itu berkata.  "Kami paling pasti mengenai penyertaan Ahli Parlimen Tuaran, dan selain beliau, nama Ahli Parlimen Beaufort dan ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Lajim Ukin yang dikatakan semakin kecewa dengan kepimpinan parti UmnoBn juga telah menjadi buah mulut akhir-akhir ini dalam media dan dalam politik tempatan”.


“106”

Tetapi sumber Pakatan Rakyat menyatakan bahawa masih terdapat banyak tawar-menawar dan perundingan yang masih dilakukan.   Khabar angin massa telah merujuk penghijrahan hari ini dikenali sebagai "106".


“Strategi ini masih berisiko kepada kegagalan 4 atau 5 kemungkinan, tetapi biarlah kita lihat apa yang akan berlaku di sebelah petang”.

Tetapi laman pada mikro-blogging Twitter menyebarkan berita bahawa kemungkinan bahawa bekas Ketua Menteri Sabah, Datuk Yong Teck Lee secara terbuka akan menamakan empat individu yang mungkin mengumumkan kemasukan ke Pakatan Rakyat malam ini, iaitu bekas Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Osu Sukam, naib presiden UPKO Senator Datuk Maijol Mahap, bekas ADUN Banggi Datuk Amir Kahar Mustapha dan bekas Menteri Persekutuan Tan Sri Kasitah Gaddam.  Osu Sukam merupakan ketua menteri dari 1999 hingga 2001 telah meletak jawatan dari UMNO pada tahun 2005.


1 comment:

Sahabat Blogger