"Kalau Anwar ditakdirkan memimpin,

maka Anwar kena pastikan, jangan ada seorang Rakyat Malaysia,

Melayu, Cina, India, Dayak, Kadazan

yang hadapi dan rasa sakit derita dizalimi seperti kamu rasa."

...saksikan video untuk rakyat Malaysia

11/06/2012

Masalah Besar BN di Sabah Terselamat – Sementara Waktu!


Spekulasi bahawa enam pemimpin tempatan di Sabah akan berubah menyokong kepada pihak Pakatan Rakyat telah reda buat sementara waktu, walaupun Anwar Ibrahim mengesahkan beliau telah bertemu dengan beberapa orang daripada mereka yang dijangka untuk membuat penghijrahan.

"Jika semua khabar angin tersebut telah berlalu, saya juga ingin menekankan perkataan 'khabar angin' ini akan menjadi masalah besar bagi BN," kata Naib presiden PKR Tian Chua. Beliau enggan memberikan maklumat lanjut.

Satu penghijrahan oleh pemimpin-pemimpin Sabah daripada BN di Sabah memang akan mengakibatkan satu tamparan kepada peluang Perdana Menteri Najib  Razak pada pilihan raya umum ke-13 .  Ia akan menyediakan pentas bagi perubahan rejim yang pertama di Malaysia dalam tempoh 55 tahun..

Pertemuan Pemimpin Bn Bersama Anwar Ibrahim

Menurut Anwar ketika ditanya pada sidang akhbar, jika terdapat komunikasi dengan individu-individu tersebut, beliau menjawab, "Sudah tentu kita mempunyai komunikasi dengan ramai orang.  Kami memenuhi perjumpaan begitu banyak individu-individu dari semasa ke semasa, termasuk beberapa orang yang disebut… Itu sahaja”.

Apabila ditanya jika beliau boleh mengesahkan berita mengenai pemimpin-pemimpin Bn Sabah menukar haluan, beliau berkata bahawa dia tidak membuat kenyataan tersebut, malah media yang memainkan khabar angin tersebut.  Beliau juga ditanya jika dia menjangkakan Ahli Parlimen Tuaran, Bumburing akan menyertai Pakatan Rakyat, Anwar menjawab: "Bahawa anda harus bertanya kepadanya".

Mengenai perubahan yang beliau telah berkata akan datang dari rakyat Sabah, Anwar berkata bahawa terdapat banyak kesedaran dan rakyat telah menjadi lebih kritikal.  Sabah tetap menjadi salah satu negeri yang termiskin daripada 13 negeri di Malaysia walaupun balak yang sangat banyak dan kekayaan minyak, ramai rakyat Malaysia di Sabah yang menuduh pemimpin-pemimpin kerajaan BN persekutuan dan negeri telah menyapu bersih hasil bumi Sabah itu.


Isu lain yang amat 'panas' adalah isu pendatang tanpa izin berjumlah hampir satu juta yang telah menenggelami  Sabah pada tahun 80-an dan 90-an selepas bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad kononnya memberi lampu hijau untuk mengeluarkan status penduduk kepada mereka sebagai pertukaran untuk undi untuk BN.


'Projek M' telah menyebabkan kesusahan yang amat besar kepada penduduk Sabah, yang telah mendapati diri mereka ditolak keluar dari masyarakat mereka dan bersaing untuk pekerjaan dengan warga 'tanpa izin'. Kadar jenayah yang tinggi, kemudahan yang tidak mencukupi,  sumber asli yang semakin berkurangan dan wabak keganasan fizikal dengan penduduk tempatan adalah antara rungutan besar yang lain.

Tunggulah pilihanraya yang akan datang….



No comments:

Post a Comment

Sahabat Blogger