"Kalau Anwar ditakdirkan memimpin,

maka Anwar kena pastikan, jangan ada seorang Rakyat Malaysia,

Melayu, Cina, India, Dayak, Kadazan

yang hadapi dan rasa sakit derita dizalimi seperti kamu rasa."

...saksikan video untuk rakyat Malaysia

11/07/2012

Kerajaan Mongolia Hantar Pegawai Khas Untuk Melihat Kes Altantuya


Sekumpulan pegawai khas Mongolia yang ditugaskan oleh kerajaan mereka untuk melihat kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu akan tiba di Malaysia pada bulan Ogos nanti.

"Mereka telah mengesahkan akan hadir" Ahli Parlimen Kelana Jaya Loh Gwo Burne sebagai berkata.


"Saya berharap kes itu boleh akan diselesaikan secepat mungkin. Ia telah 6 tahun menunggu untuk keluarga Altantuya tetapi sehingga sekarang tidak ada kesudahannya.  Saya pasti kita semua di negara ini termasuk masyarakat antarabangsa berasa simpati terhadap keluarganya. "

Altantuya berusia 28 tahun telah dibunuh dalam oleh dua anggota polis khas, yang juga bekas pengawal peribadi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.


Pembunuhan Altantuya adalah salah satu kes yang paling sensasi di Malaysia dan terus menjadi misteri hingga ke hari ini.  Kebanyakan rakyat Malaysia dan warga asing yang mengikuti kes itu percaya bahawa perancang yang memberi arahan kepada 2 pengawal peribadi untuk membunuhnya masih bebas.

Menurut Gwo Burne, walaupun rayuan dari ayah Altanutuya, Setev Shaariibuu kepada kerajaan Malaysia untuk mempercepatkan proses kehakiman, pentadbiran Najib telah melakukan sebaliknya.

Sesungguhnya, rayuan kedua-dua pengawal peribadi - yang telah dihukum gantung pada tahun 2009 - sekali lagi telah ditangguhkan kepada 31 Oktober dan 1 November 1 yang pada asalnya pada 27 dan 28 Ogos.

"Ia adalah baik bahawa wakil Mongolia datang sendiri untuk membawa kes itu ke hadapan.  Jika ia dibiarkan kepada kerajaan Malaysia, walaupun 5 tahun tidak mungkin cukup untuk menyelesaikan kes itu" kata Gwo-Burne.

Malah, Konsulat Luar Negeri bagi Mongolia, G Gankhuyag telah dilaporkan sebagai berkata dalam satu sidang akhbar pada bulan Jun bahawa pentadbiran Najib terlalu 'lembut' dengan cara mengendalikan kes tersebut.


No comments:

Post a Comment

Sahabat Blogger