"Kalau Anwar ditakdirkan memimpin,

maka Anwar kena pastikan, jangan ada seorang Rakyat Malaysia,

Melayu, Cina, India, Dayak, Kadazan

yang hadapi dan rasa sakit derita dizalimi seperti kamu rasa."

...saksikan video untuk rakyat Malaysia

30/03/2012

Mahathir Akui UmnoBn Tewas Dalam PRU13


Bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad telah mengakui bahawa ia akan menjadi sukar untuk meramalkan keputusan pilihan raya umum ke-13 disebabkan oleh isyarat "mengelirukan" yang diterima daripada Rakyat.


"Apa yang pasti, ia tidak akan menjadi mudah bagi BN untuk memenangi pilihanraya masa ini. Pakatan Rakyat tidak seperti masa lalu, dan situasi semasa agak mengelirukan," Bernama melaporkan Mahathir sebagai berkata.

Kekuatan Pakatan Rakyat

Sejak PRU12 tahun 2008, Pakatan Rakyat telah mendapat kekuatan demi kekuatan, dengan dua negeri yang ditadbir - Selangor dan Pulau Pinang - dipuji oleh Ketua Audit Negara kerana urus tadbir terbaik.

Kebangkitan Pakatan Rakyat kini dinilai sebagai mempunyai peluang yang lebih kepada peningkatan prestasi PR selepas pilihan raya 2008, dengan pemerhati ramai meramalkan mereka mungkin merampas kerajaan persekutuan daripada Perdana Menteri Najib Razak.

Mahathir berkongsi pandangan ini, berkata bahawa pelbagai andaian yang dibuat mengenai sokongan kepada BN adalah meragukan, dengan sesetengah orang mengatakan bahawa ia telah meningkat dan lain-lain berkata sebaliknya.  Mahathir tidak menuding jari kepada sesiapa pun, tetapi beliau menyeru kepada Najib untuk membenarkan 'orang luar' bertanding bagi kerusi di bawah tiket Umno.

Mahathir mengeluh kekurangan orang 'pintar' Melayu dalam Umno, tetapi beliaulah yang paling patut dipersalahkan kerana keengganan untuk berlembut dalam pendirian tegas beliau semasa pemerintahan selama 22 tahun, kerana yang telah ramai rakyat Malaysia yang berpengalaman besar dan cerdik pandai telah buang ke dalam “longkang" (‘brain drain’), termasuklah dari masyarakat Melayu, tetapi Mahathir telah sentiasa menolak isu ini sebagai kecil dan “ biarkan mereka meninggalkan negara,jika mereka inginkan “.

UmnoBn Merayu Kepada Rakyat.... Untuk "Bunuh" Rakyat

Pendirian Mahathir ini disokong dengan keadan Pakatan Rakyat yang senantiasa mementingkan Rakyat sebagaimana contoh perlaksanaan GST.


Kerajaan UmnoBn tetap merayu kepada Rakyat untuk menerima GST dan memohon Rakyat membantu menyebarkan beban cukai lebih merata di kalangan rakyat Malaysia, serta memberi amaran kepada Pakatan Rakyat supaya tidak "mempolitikkan" isu tersebut.

Isu ini telah membuktikan bahawa UmnoBn hanya mementingkan pendapatan hasil cukai dari Rakyat.  Kalau dibandingkan dengan Pakatan Rakyat yang terus memperjuangkan kepentingan Rakyat, seperti ketegasan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim yang telah menolak cadangan oleh kerajaan Perdana Menteri, Najib Razak untuk membantu melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) tersebut. Malah Anwar memberi jaminan bahawa Pakatan Rakyat akan terus menentang cukai sekeras-kerasnya kerana perlaksanaan cukai GST menghukum mereka yang miskin.

"Pendirian kami ialah, rakyat yang tidak membayar cukai secara umumnya di bawah kategori miskin. Sebab itulah Pakatan menentang langkah itu bagi memastikan GST tidak dilaksanakan, dan adalah penting untuk mengalahkan BN dalam pilihan raya umum," katanya kepada pemberita di Parlimen.

Sesungguhnya, rakyat Malaysia terpaksa bertarung dengan kos kehidupan yang tinggi, dengan harga hartanah yang melonjak, bahan api yang tinggi dan kos keperluan pengguna meningkat.  Najib telah melaksanakan pemotongan subsidi pada tahun 2009 dan 2010 tetapi telah dibantah keras oleh Rakyat.

Rakyat Malaysia amat marah apabila PM memilih untuk mengurangkan subsidi ke atas barangan pengguna yang memberi kesan kepada orang ramai, sementara mengekalkan subsidi RM19billion dalam bentuk subsidi bahan api yang dikhaskan untuk beberapa pengeluar tenaga bebas yang dikawal oleh perniagaan kroni pihak Umno.


1 comment:

Sahabat Blogger