"Kalau Anwar ditakdirkan memimpin,

maka Anwar kena pastikan, jangan ada seorang Rakyat Malaysia,

Melayu, Cina, India, Dayak, Kadazan

yang hadapi dan rasa sakit derita dizalimi seperti kamu rasa."

...saksikan video untuk rakyat Malaysia

07/03/2012

Menggemparkan..! RM8.5 Bilion Wang Rakyat Diperjudikan


Demi menyelamatkan diri akibat kekalahan UmnoBn dalam PRU13, kerajaan UmnoBn sekarang ini sedang tergesa-gesa melakukan pengambilalihan aset-aset penting negara dan dalam masa yang sama mendapatkan dana pilihanraya.

Jutawan dan bilionaire yang terdiri daripada kroni-kroni  Umno sudah mula melakukan pengeluaran ke atas aset yang dipercayai mewakili pihak pemimpin tertinggi termasuk bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad dan bekas Menteri Kewangan Daim Zainuddin.

Pengambilalihan Boustead Heavy Industries Corp Bhd (BHIC) firma yang dikaitkan dalam komisyen RM570 juta pembelian kapal selam Scorpene, sudah tentu akan membolehkan pihak pengurusan BHIC untuk menutup mengenai akaun dan hal ehwal syarikat.  Manakala sebagai sebuah syarikat tersenarai, BHIC mendapat kelonggaran Suruhanjaya Sekuriti  untuk mematuhi peraturan pengawal selia pasaran.

"Kerana ketakutan BHIC dirampas, maka mereka tergesa-gesa membuat penjualan. Tetapi apabila berlakunya perubahan kerajaan, rakyat boleh yakin Pakatan Rakyat akan mengadakan suatu siasatan awam tanpa rasa takut atau memihak kepada semua tawaran menjijikkan.  Terdapat banyak kes yang kita tidak boleh melakukannya semua sekali gus,  tetapi satu demi satu, semua kesalahannya yang akan diambil kira untuk rakyat, " kata Naib Presiden PKR Chua Jui Meng.



Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Ketua Pembangkang, Dato’ Seri Anwar Ibrahim mempunyai peluang yang lebih untuk menjadi kerajaan persekutuan daripada gabungan Najib di PRU13.  Antara jutawan yang sedang sibuk melupuskan aset termasuklah Vincent Tan dan Ananda Krishnan, kedua-duanya dikenali sebagai perantara kepada elit Umno.



Rakyat Semakin Miskin, Pemunggahan Wang Rakyat Sedang Berlaku

Oleh kerana Pakatan Rakyat berpeluang besar untuk mengambil alih kerajaan persekutuan daripada Barisan Nasional Najib, maka terdapat kekerapan yang tinggi dalam penjualan aset tunai milik golongan elit Umno, kerana jangkaan mereka benar-benar kehilangan kerajaan persekutuan kepada Anwar dan Pakatan Rakyat.


Penjualan syarikat tenaga Tanjung Energy Holding, milik bilionair Ananda Krishnan, dijual kepada 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang dimiliki 100% Kerajaan Malaysia.

Ananda Krishnan telah mendapat RM2.5 bilion lebih keuntungan daripada nilai pasaran sebanyak RM6 bilion.  1MDB sangat bermurah hati untuk membayar RM8.5 bilion bagi pembelian aset tersebut.   Adalah jelas Ananda Krishnan bertambah kaya, dan terima kasih kepada perjanjian ‘manja’ daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, manakala rakyat Malaysia telah menjadi miskin dengan wang rakyat digunakan bagi pembelian Tanjung Energy Holding.



1MDB Untuk Kepentingan Najib Rosmah ?!!!

Jika memang loji janakuasa ini membuat wang - ada yang mengatakan mereka menjana RM1 bilion dalam pendapatan setiap tahun - kenapa Ananda akan menjual mereka?  Apakah pecahan pendapatan? Apakah keuntungan bersih selepas dan berapa lama ini akan dikekalkan?  Namun, apabila semua yang diperkatakan, Ananda dan kawan-kawan ahli politik yang berkuasa tahu sudah tiba masanya untuk menjual segalanya.

Bayangkan, jika M8.5 bilion telah dibelanjakan ke atas pelaburan lain, betapa besarnya potensi untuk memberi kesan positif ekonomi untuk rakyat Malaysia.

Hakikat adalah 1MDB memang tidak serius dalam maksud yang tersendiri dan misi.  Ia tidak menghairankan bahawa 1MDB telah digunakan untuk membuat Ananda Krishnan dan rakan-rakan lebih kaya., walaupun pihak pengurusan 1MDB diwakili orang yang berlatarbelakang mencurigakan.

Jadi, bagaimana rakyat Malaysia boleh merasa aman bahawa wang mereka akan dilindungi dan ekonomi mereka bertambah apabila terdapat sekumpulan orang yang menjalankan dana 1MDB, yang diberi lesen untuk mengambil apa-apa pelaburan 'untuk' rombakan 'ekonomi?



Sejarah Berulang

Ia kelihatan seperti Najib meniru Mahathir melibatkan satu kumpulan penasihat dan pengarah untuk menguruskan syarikat anaknya Mirzan Mahathir, Konsortium Perkapalan, yang menyebabkan insolvensi. Ia menjadi subjek kontroversi pada tahun 1998, dan memainkan peranan besar dalam penyebab Anwar dibuang ke dalam penjara untuk tuduhan liwat yang sengaja direkacipta dan tuduhan rasuah.

Anwar, yang ketika itu Menteri Kewangan, telah menolak untuk bailout Mirzan, yang didakwa cuba membunuh diri akibat tekanan akibat kemarahan Mahathir.  Sebaik sahaja Anwar diletakkan di belakang tirai penjara, Perbadanan Perkapalan Antarabangsa Malaysia (MISC) membeli semua aset perkapalan Konsortium Perkapalan sebanyak RM696 juta, membantu Mirzan untuk membayar hutang.

Tetapi yang pasti, senarai Penasihat dan Pengarah yang berkilauan di dalam 1MDB, mempunyai kepentingan untuk meletakkan hak mereka sendiri, selain daripada dijemput oleh Najib dan isterinya Rosmah Mansor.  Malangnya, mereka semua bukan berminat untuk menjadikan 1MDB berjaya.  Dan mereka tidak akan berdiri di belakang rakyat Malaysia apabila tawaran RM8.5 bilion amat ketara sebagai keuntungan besar kepada Ananda Krishnan.

Kini, dengan pelaburan baru 1MDB sebanyak RM8.5 bilion di Tanjong Energy Holding (TEH), sememangnya tidak dapat dipertikaikan bahawa 1MDB akan menjadi syarikat yang paling memanfaatkan di Malaysia, dengan risiko sepenuhnya terbatas oleh pembayar cukai.  TEH, dengan langsung tidak ada kepakaran atau pengalaman dalam minyak dan gas, pembangunan hartanah dan sekarang, sektor penjanaan kuasa, 1MDB akan menetapkan sendiri untuk menjadikan Rakyat Malaysia sebagai pengikat jamin.  Jika ia berlaku, ia akan menjadi bencana kewangan yang akan mencetuskan kemungkinan krisis ekonomi yang terburuk negara ini pernah hadapi.



Rakyat Berdiam Diri Atau Ajak Semua Melakukan Perubahan…???

Adakah akibat “tauke-tauke” lain tidak mahu sponsor Najib dalam PRU13, (baca sini), pembelian oleh 1MDB  ini juga adalah sebagai mengisi tabung dana pilihanraya bagi pihak UmnoBn…?  Wang di dalam akaun 1MDB atau khazanah negara, tidak boleh diambil sewenang-wenangnya, sebab itu mereka menyalurkan wang tersebut ke dalam akaun pembelian saham kroni terbesar mereka sebanyak RM8.5bilion, dan keuntungan sebanyak RM2.5bilion itu sudah di “kaw tim” dengan Ananda Krishnan untuk digunakan sebagai dana pilihanraya mereka..???

Najib dan UmnoBn sudah menyediakan 2 pilihan..., pertama, mereka cuba menyapu bersih segala wang Rakyat yang berpeluang untuk digunakan sebagai dana pilihanraya sebagai benteng pertahanan terakhir UmnoBn memenangi semula dalam pilihanraya yang akan datang…,

Dan pilihan mereka yang kedua…, mereka sedang mempersiapkan diri mereka untuk melarikan diri dan melepaskan segala kepentingan mereka di negara ini…

Akibatnya…. Rakyat bagaimana..???!!!



No comments:

Post a Comment

Sahabat Blogger